Obsahový marketing - jak správně vyjádřit svůj záměr v obsahu
Pokud nevíte, jak začít psát ten pravý obsah pro váš projekt, pomůže vám standardizovaná pomůcka, která se jmenuje "cesta zákazníka". Cesta zákazníka se nám dělí na:
- Upoutání pozornosti (Awarness)
- Získání zájmu (Interest)
- Rozhodování (Consideration)
- Konverze - koupě (Conversion)
- Retence (Retention)
Upoutání pozornosti - Awarness
Tvorba obsahu v první části poutá pozornost. Seznamuje uživatele s naším projektem/službou/produktem a vysvětluje v čitelné formě proč je zrovna náš produkt lepší než ten konkurenční a další informace, které nám pomohou zkrátka uchvátit návštěvníkovu pozornost.
Získání zájmu - Interest
Obsah, u kterého už víte, že píšete pro potenciálního zákazníka - protože tento uživatel už projíždí váš web o úroveň hlouběji a zjišťuje si více podrobné infromace. V této fázi obsahu je potřeba už být opravdu pečlivý na délku obsahu - uživatel chce odpovědi podrobně, ale rychle - proto je potřeba mít obsah opravdu dobře strukturovaný a každý subnadpis jasně vypovídal o tom, co se uživatel dozví.
- Blogové příspěvky
- Informační videa
- Podcasty
- E-booky
- PDF infografika a mnoho dalšího
Rozhodování - Consideration
Abyste podpořili proces rozhodování, je potřeba popřemýšlet, jakou další obsahovou komunikaci chcete s uživatelem navázat. Například:
- Nabídněte mu sekci "časté otázky a odpovědi"
- Pomožte si chatbotem
- Uspořádejte webináře
- Mějte dostupné případové studie
- A cokoliv dává vašemu byznysu smysl...
Konverze - Conversion
Vedle klasického obsahu, kterým zákazníka provádíte nákupem či onou konverzí, je důležité myslet na to, že do tohoto spadá i například retargeting - tedy, že zákazník nedokončí nákup, tak na něj zpětně cílíte reklamu. Nebo, že zákazník nedokončil konverzi a vyskočí na něj jednorázová sleva 100 korun. A tak bych mohl pokračovat do rána.
Retence - Retention
Dneska se o retenční fázi mluví čím dál tím více. A je to z důvodu, že je nesmírně důležitá. Osobně reteční fázi nejvíce využívám v email marketingu. Zákazník u mě nakoupí a já vím, že spotřeba našeho produktu je cca 1,5 měsíce. Pak stačí v databázi vybrat ty zákazníky, jež u nás nenakoupili více jak 1,5 měsíce a hurá - obsah už se tvoří.
Nejedná se ale jen o email marketing:
- požádejte zákazníka o feedback vašeho produktu
- pokud to váš systém umožní, zákazníka můžete odměnit nějakým skóre
- dejte mu slevu na další nákup
- informujte ho o těch nejdůležitějších novinkách.