Princip marketingové trojky – zahájení, integrace a opakování
Zahájení
- Zákazník je počáteční (ale i koncový) bod
- Co zákazník ve skutečnosti chce?
- Kdo je náš zákazník?
- Co ho zajímá?
- Jaké další produkty už může používat?
- Jak zákazník chce, abychom s ním komunikovali (o tomhle bodu se ještě budeme bavit v pozdějí lekci, protože úzce souvisí se strategií, jak správně identifikovat našeho zákazníka).
- Jaké mám překážky, abychom se k zákazníkovi dostali?
Opakování
Dílčí část marketingové trojky opakování je jedna z nejdůležitějších a nejzábavnějších. U této dílčí části opravdu doporučuji vše bedlivě sledovat - dokumentovat to co mi fungovalo i to co mi nefungovalo.
A proč je to tak zábavné?
- Už máte reálná data o chování zákazníka
- Jste "nuceni" se hrabat v datech a díky tomu hledat nové cesty a příležitosti
- Jste zkrátka marketingový detektiv.
- Budete dělat AB testování, což je jedna z nejzábavnějších činností marketingu.
Například:
Mám emailingovou databázi klientů a můj mailový systém mi umožňuje nejenom kontrolovat základní metriky (bounce rate, open rate, click through rate), ale i další věci:
- Kolik času strávil čtením emailu
- Na jaký poslední odkaz klikl
- V kolik email otevřel
- A mnoho dalšího
Na základě těchto dat víme, že další email mu můžeme poslat ve stejný čas, jako ten předchozí. A víme, že ze strukturovaného emailu se mu nejvíce líbila ta část o novém mobilním telefonu. Takže další emailá kampaň by mohl být soustředěna právě na tyto lidi, protože jejich zájem vám sámi uživatelé prozradili.
Nebo:
Poslali jste email na svou databázi, která čítá 1000 zákazníků. Z toho email ale neotevřelo 400 zákazníků. Počkáte pár dnů, upravíte pre-header a předmět emailu a jinak ten samý email pošlete znovu, ale již jen na těch 400 zákazníků. Dle toho se pak můžete dál rozhodovat a hlavně učit a znát vaše publikum.
Na co se tedy ptáme v části opakování?
- Jak zákazník reagoval na naši marketingovou zprávu?
- Vybrali jsme správný nástroj nebo kanál ke komunikaci?
- Vybrali jsme vůbec správné zacílení?
- Vybrali jsme správné umístění komunikace tak, aby to zákazníka zaujalo?
- Dokáže se naše kampaň odlišit od té konkurenční?
- Je naše marketingová zpráva dostatečně jasná tak, aby vyvolala reakci zákazníka?
- Je naše volba klíčových slov v samotném obsahu dostatečně jasná?
Integrace
Dílčí část integrace je spíše takovou dokumentací vaší strategie. V prvé řadě, pokud neděláte sami na sebe, tak musíte svou strategii nejdříve umět prodat svému zaměstnavateli/manažerovi nebo svému klientovi. Dost často se z vaší pečlivě navrhnuté strategie stane guláš, neboť se vám do toho každý bude chtít nějakým způsobem nacpat. A to nesmíte dovolit nebo si strategii nastavit tak, aby se vám guláš z toho nestal.
V druhé řadě se budete muset naučit jednu zásadní věc - každá strategie musí být dobře škálovatelná. To znamená, že v každé části vaší strategie musí být prostor pro změnu a rozšíření.
Zmiňoval jsem v dílčí části opakování, že je potřeba hodně AB testovat, analyzovat a zkoumat - hledat špatně fungující kampaně, špatně fungující chování uživatele a také naopak identifikovat to, co vám funguje nejlépe.
A to musí být zpět integrováno do strategie - proto jsem psal, že strategie musí být rozšiřitelná - doslova natahovácí.