Rozdíl mezi tradičním marketingem a digitálním marketingem
Jak už již z názvu sekce vyplývá, budeme se teď bavit o klasickém marketingu a jak se liší od toho online marketingu. Také se podíváme, jak jsou mezi sebou tyto dvě marketingové strategie propojené.
Tradiční marketing - Kanály
Mezi kanály tradičního marketingu patří zejména:
- Přímý marketing
- Tisk
- Vysílání
- Doporučení
- Venkovní aktivity
Přímý marketing (Direct Marketing)
Jedná se přímou propagaci firmy/výrobce rovnou k zákazníkovi. Většinou s přímým marketingem jsou spojené i další kanály - nebo by alespoň měly být.
V praxi má přímý marketing podobu letáků, brožur, fyzických kuponů a prakticky čekolov v tištěné formě, jež přijde do rukou zákazníka buď rovnou z rukou brand ambassadora, výrobce nebo poštou.
Tisk
Dost často si dle mých zkušeností začínající marketéři pletou pojem "tisk" v marketingu s již zmíněnými letáky, kupony atd. Tisk je především propagace formou novin, magazínů a dalšího čtiva - nejedná se tedy o přímou formu marketingu.
Vysílání
Z názvu asi jasné. Jedná se zkrátka o reklamu:
- v televizi
- v kině
- ve filmu jako product placement
- v rádiu
Doporučení
Pokud si vzpomínáte, když jsme se bavili o příchozím marketingovém principu (inbound marketing), kanál doporučení je toho takovým klasickým příkladem.
Dá se říci, že doporučení (word of mouth) je spontánní záležitost, ale také být nemusí. Například - když vám někdo sdělí informace o novém mobilním telefonu, protože ví, že z toho bude mít pak provizi. (což už je tedy zase zpět outbound marketing).
Tradiční marketing versus Digitální marketing.
Účel | Tradiční marketing | Digitální markegting |
Zacílení | Masové zacílení (většinou) | Individuální i masové zacílení |
Reakce publika | Dost často pasivní | Pasivní i aktivní |
Strategie marketingu | Většinou odchozí | Odchozí i příchozí |
Jak vidíme, digitální marketing je o něco více flexibilnější, ale to neznamená, že funguje lépe. Ideální situace je mít strategii nastavenou tak, aby online aktivity perfektně navazovaly, podporovaly a doplňovaly ty offline. S tím souvisí dalších pět pojmů - dosah, frekvence, zapojení uživatele, vztah uživatele k brandu a vhodně zvolená metoda.
Dosah | Kolik lidí zasáhnu propagací, bude se jednat o masy nebo se soustředím na individuální přístup? Bude mé cílové publikum pasivní (člověk, co sedí u televize a vidíš vaší reklamu) nebo spíše aktivní (člověk, kterého přímo oslovím například newsletterem). |
Frekvence | Jak často uvidí cílové publikum mou propagaci? Jak často budu doručovat přímý marketing? Jak často budu publikovat do tisku? |
Zapojení uživatele | Kapitola sama o sobě. V základu se jedná o to, jak umožnit publiku co nejvíce reagovat na náš obsah. |
Vztah uživatele k brandu | Například v ČR je nejmenovaný obchod s elektronikou, jež je notoricky známý svou ústřední, zelenou postavou. Takový krásný příklad toho, jak může vypadat vztah uživatele k brandu - jedni tento typ propagace bytostne nesnáší, dalším to nevadí vůbec a třetí ho milují. Nicméně - všichni si ho dobře pamatují. |
Zvolená metoda | Offline nebo online marketing s nasazenou odchozí a příchozí marketingovou strategií. |
Na velmi (opravdu velmi) zjednodušené grafice nad tímto odstavcem nastiňuji tradiční postup. Sedíte u televize, vidíte reklamu na nový mobilní telefon. Pak jdete ráno na autobus a v aplikaci na vás už svítí malý spodní banner, který vás informuje o telefonu ze včerejška. To samé pak uvidíte při brouzdání na Facebooku, slyšíte i broadcastovou reklamu v rádiu a nakonec vás ještě odchytne Brand Ambassador s letákem.